Przejdź do głównej zawartości

najszybciej skomercjalizowany teatr w mieście

Na przykład plastikowymi "Plastikami" Mariusa von Mayenburga, kiedyś kontestatora ("Ogień w głowie"), współtwórcy berlińskiego DT Baracke - Berliner Schaubühne am Lehniner Platz, dziś tylko pokupnego autora sztuczek dobrze skrojonych, które, jak to na lewicy, są wprawdzie "antymieszczańskie", ale za to do bólu poprawne politycznie. Krytyczne, ale i wyrozumiałe, np. wobec niezdecydowanych płciowo młodzieńców, czy polskich sprzątaczek. Domniemanie brzydkiego zapachu bohaterki to maksimum ekstrawagancji na jaką stać niemieckiego autora (oczywiście skutkuje to wanną - i do majtek...).
Jak na warszawski Sloboplex  mieszczący się w dawnym Teatrze Dramatycznym - w pałacu ciągle im. Stalina), to nawet dobrze grają - to znaczy szybko, czyli po niemiecku... Właściwie, grają to co potrafią, bez żadnych zaskoczeń i rozwoju, nie żeby zaraz coś przekraczać. Ogląda się to z zadyszką, z zadowoleniem mieszczucha, i zapomina po wyjściu.
Za to "Pijani" Iwana Wyrypajewa są tekstem znakomitym, ale tu (na dużej scenie) oddanym w ręce cieśli.
Tak się składa, że na tej scenie robiłem kiedyś jeden z najwybitniejszych w literaturze światowej poematów pijackich, pijaka Wieniczki Jerofiejewa ("Moskwa-Pietuszki"), na zamówienie wielkiego artysty, który przecież za kołnierz nie wylewał. Pamiętam jak nas uczył: granie alkoholika to pokazywanie jak się stara być trzeźwym, rozpaczliwej walki o zachowanie równowagi - i dopiero ten trud jest ciekawy, a nie objawy...
Tu nadgrywają dokładnie odwrotnie: dosłownie - kubłami i od kulisy do kulisy - więc to powinien reżyserować sam Autor, który twierdzi, że nie pracuje się z aktorami nad graniem postaci, tylko wypowiadaniem przez nich tekstu z sensem...
Koncept jaki wymyślił Iwan, że "Bóg przemawia przez pijanych" daje do myślenia jeśli się go odwróci. Pijacy, pozbawieni hamulców, bywa, potrafią zbliżyć się do prawdy, a w każdym razie obnażyć kłamstwo otoczenia - będąc przez nie odrzuceni. 
Mądrze pomyślane i wykonawczo spaprane przez zewnętrzne udawanie.

PS: A w hallu wystawka rysuneczków Matyldy Damięckiej, ciekawa formalnie i do bólu poprawna politycznie, czyli głupia, szczególnie w sprawach aborcji, stosunku do Kościoła etc, więc to nie aktorka, "która spadła na ziemię", tylko coś w guście feministki (feminonazistki) upadłej na głowę, dlatego modnej w gorszym sorcie; nie artystka, tylko aktywistka nowego wspaniałego świata...
Summa summarum b u l w a r.
Do trzech razy sztuka. "Sinobrody" (czyli zwierzenia kobiet [?]) zrobił profesjonalista. Marek Kalita jest świetnym reżyserem i jeszcze lepszym aktorem, więc wie jak to się robi. 
Przede wszystkim likwiduje grzech założycielski aktorusów dramatycznych, to znaczy, kłopoty z artykulacją i oddychaniem, które powodują, że ich nie słychać, nawet w małej przestrzeni, chyba, że wrzeszczą, ale wtedy jest jeszcze gorzej.
Dramatyczny jest podręcznikowym zbiorem młodzieży mówiącej w mankiet, wychowanej na elektryfikacji i małym realizmie. Marek zastosował mikroporty i ma kłopot z głowy, ale aktorzy są tak profesjonalnie prowadzeni, że budują postacie nad tekstem (szczególnie Wosińska i Norowicz) - w relacjach, w nastroju, w kreowaniu rzeczywistości ze wszystkich elementów świata scenicznego, dlatego jest to tak przekonujące. 
Tu właśnie nic nie jest dosłowne, a wszystko dzieje się między postaciami i między słowami.
A pragnienie miłości zawsze ważne...

Jak coś jest wyreżyserowana, to od razu to widać!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

A(n)da - to nie wypada, czyli zwierzenia celebrytki

  Anda Rotenberg: "Schyłek (Dziennik 2019-2020" Ada - to nie wypada: tak KOD-ziawerzyć, łgać i wmaślać się       w tylne częścią ciała możnym tego PO-lszewickiego zadupia, udając uparcie, że to tylko właśnie śtuka i Jewropa, o ciągle tak samo modnych, w pewnych kręgach, pochodnych, kontaktach  i znajomościach. Po co to kupiłem - 450 stroniczek najczęściej w czerwonych barwnikach z Vogue'a - ktoś zapyta? I słusznie: to  c e l e b r y c k a  makulatura, ale ja już tak mam, że lubię wiedzieć,     co pika na tych salóónach u przeciwnika - nie żeby mojego sortu, po prostu braku rozumu    na swoim miejscu, a nie na sprzedaż i do kupienia, gdy nastaje koniunktura... A właśnie się spełnia: obraz świata, pseudo  a k s j o l o g i a  tego towarzystwa (adoracji wzajemnej), zatem listkę wymienianych przyjaciół, przyjaciółek i przydupników warto zachować dla przyszłych pokoleń, jako przykład, jak może upaść "entelygencj...

Polityczna poprawność, czyli jak literacki k i c z podnieca naszą zlewaczałą Warszawkę u Warlika

Stado baranów - nie wiedzieć czemu - przyświeca z projekcji na ścianie - czyżby samokrytycznie (?) ostatniej premierze Nowego (choć propagandowo przestarzałego) Teatru o Elizabeth Costello dla warszawskiej snobizerii z Palik(mi)otem i PO-lszewickim czyścicielem w prokuratorii na widowni. Stolyca się bawi! Nieistniejąca postać w publicystycznej rozprawce rodem z filozofijki niejakiej Grety Thunberg inscenizowanej jak dziennik telewizyjny: obrazek plus polityczny komentarzyk - oczywiście pod nowymi rządami. Teatru i dziania się w tym jak na lekarstwo, za to postępową - przodem do przodu, a jakże - ideologijkę serwują pełnymi garściami. Grafomania tej g ł u p o t y ściga się z nudą , ale nie przestaje trzymać ręki na pulsie modnego zaangażowania w jedynie słusznej sprawce... I o to w tej politgramocie chodzi. Obywatel-widz ma być uświadomiony do spodu, co w Eurokołchozie piszczy i spływać z prądem wytycznych. Prezentują dekor, który znamy do przesytu, lodow(at)e projekcje z recyklingu i...

Monia w Waginecie

Zwalniają? Znaczy będą przyjmować! Lejzorek Rosztwaniec                                                                                    Aferka ze Strzępka(mi) w Dramatycznym Teatrze w PKiN im. Józefa Stalina jest symptomatyczna dla naszego, przesiąkniętego obłudą i hipokryzją, teatralnego zamtuza. Zgodnie z modą i "tryndami" rządzi nimi w większości lewica, czysta jak Wisła przez nich gównem zaśmierdziała, a w tingel-tanglach, poziomem, na łopatkach ledwo, ledwo intelektualnie rzężąca... A przecież do przejęcia tej zasłużonej sceny potrzebna była "konkursowa" u s t a w k a, w której Monika Strzempka, za pośrednictwem Gazety Wyborczej zagrała va banque  poskarżywszy się na warunki, które ją - n i g d y nie kierującą instytucją artystyczną - autowały, co natychmiast, choć pr...