Przejdź do głównej zawartości

Posty

przyszłość reżyserii

(na konferencji naukowej w A. T. z okazji 80-lecia nauczania sztuki reżyserii w Polsce) PRZYSZŁOŚĆ REŻYSERII czyli o sadzeniu gruszek na wierzbie. Cyprian Kamil Norwid:  p r z y s z ł o ś ć to jest dziś, tylko cokolwiek dalej... "Te, perypatetyk, co tak chodzisz? Nie denerwuj się, już jesteś przyjęty" - Zapasiewicz w1978 do mnie po pierwszym dniu egzaminów na Reżyserię PWST, które trwały przecież tydzień (dziś - jutro niemożliwe z braku takiej intuicji, takich profesorów-autorytetów(?) i takiego, opartego na kontakcie czeladnika z mistrzem systemu kształcenia; nie bardzo wiem, co to jest "protokół boloński", ale jestem przekonany, że on takich praktyk zabrania); se to newrati. *** A nasze "dziś" rozpościera się mniej więcej w stuleciu, pomiędzy Wielką Reformą Teatru a Teatrem Postdramatycznym ... A więc - Wielka Reforma Teatru:    przemiany w teatrze europejskim na przełomie XIX i XX w. postulujące uznanie teatru za sztukę samodzielną / autonomiczną i przy

z(a)wodnica i zawodniki

Ogłoszenie przez Michała Zadarę Programu Pałacu na Pl. Defilad - w lewym jego marmurowym skrzydle - mogłoby wszcząć autentyczną dyskusję o kształcie miejsca tak kiedyś zasłużonego dla kultury w Polsce, nie tylko nad Wisłą zatruwaną permanentnie gównem - jak miasto ideologicznie - przez nieudolną władzę; rozpocząć, bo zapadłe już rozstrzygnięcie nadaje się jedynie do u n i e w a ż n i e n i a . To także mój teatr, nie tylko dlatego, że chodzę do niego od 1968, za własne pieniądze, nie ZTM-owskie (wcześniej, niż większość tych pretendentów pojawiła się na świecie), pracowałem w nim dokładając dwukrotnie do wyrazu artystycznego przedstawienia rosyjskiej literatury z m.in. Markiem Kondratem, Jarkiem Gajewskim, Sławkiem Orzechowskim, "Bonasem" - Mariuszem Bonaszewskim, Tolem Ostrouchem, panem Henrykiem Machalicą, czy nieodżałowaną Jasią Traczykówną u Zbigniewa Zapasiewicza; byłem też prekursorem upubliczniania programów konkursowych, już w dniu startu, czym, przy okazji Instytutu

m a j ą t o !

Aldona Machnowska-Góra   (Przewodnicząca komisji konkursowej w TD na Fb, po ogłoszeniu wyniku) 2 1   s t y c z n i a   o   2 0 : 0 9       Mamy to! Monika Strzępka wygrała konkurs na dyrektora_kę Teatr Dramatyczny Miasto Stołeczne Warszawa . Obejmie nową funkcję od 1 września. My - to znaczy kto? Mają - wiadomo: Pałac KiS z prześwitującym na frontonie imieniem obdarowującego p riwislanski kraj i protoplasty ideowych spadkobierców  Iosifa Wissarionowicza Dżugaszwili, ps. Stalin (po drugiej stronie rządzi, zdolna inaczej, Korczakowska)  - kto? Demokratycznie wybrane władze samorządowe miasta stołecznego przy czynnym współsprawstwie ministerstwa od kultury i chyba sporta (już się gubię w tych ich sukcesach) i organizacji związkowych, oraz stowarzyszenia branżowego. Ta pani w czapce i szarawarach (nie widać) pasuje:  gust, uroda twa (ich), intelektua... Komisja konkursowa obradowała w składzie: Aldona Machnowska-Góra - przewodnicząca, Ewa Malinowska-Grupińska, Artur Jóźwik (przedstawiciel