Przejdź do głównej zawartości

Posty

UŁANI - AKTORZY i bigos polski

To jest sukces (będzie, bo oglądałem próbę generalną) Teatru Narodowego i odkrycie repertuarowe (powrót Poety nieobecnego od czasów Adama Hanuszkiewicza) i dobre przedstawienie: inteligentny tekst ze zrozumieniem przeczytany i z markowym poczuciem humoru zagrany - bez ideologicznej wkładki . Zawód dla podskakujących pod latarnią ! Nie ukrywam, że spodziewałem się przedstawienia z tezą, to znaczy z "szyderą" z tego, czym Jarosław Marek Rymkiewicz bawi się z wdziękiem i kunsztowną umiejętnością operowania białym ośmiozgłoskowcem przy pisaniu nieprostych postaci z narodowego imaginarium z aluzjami do "Fantazego", "Pana Tadeusza", "Wesela",  a nawet Fredry, Mrożka i Gombra... W zabiegach reklamowych wokół spektaklu czuć chętkę, by "pokodziawerzyć" (wszystkie te "eksponaty narodowego wzmożenia", a właściwie ich sposób komentowania), ale klasa Rymkiewicza jest ponad to i realizatorzy idą za nim , a niekoniecznie za ulicą (z

MANIFEST NOWEGO TEATRU

pozwalam sobie zadedykować - po latach - szczególnie Kolegom z królewskiego miasta Krakowa, przede wszystkim Radzie Artystycznej Narodowego Starego Teatru, w ich staraniu o Teatr, z przekonaniem, że szlachectwo zobowiązuje, a marka nie zwalnia z dochowania zasad i standardów przyzwoitości: brania a nie uciekania przed odpowiedzialnością za kierowanie teatrem - nie w wymuszonej  kolaboracji , a w zgodnej z prawem procedurze wytrwałego domagania się ustąpienia narzuconego kierownictwa... Trzymaj się Stary! Manifest Nowego Teatru Chcemy robić nowy teatr...  Inny od tego, który jest. Inny, bo zakorzeniony w tym, co było, w doświadczeniu: w historii sztuki i w myśleniu, które nie zadowala się tym, co doraźne - chce sięgać głębiej. Inny, bo zajmujący się człowiekiem w całej rozciągłości – człowiekiem nie zredukowanym tylko do cielesności, ekstremalności i skandaliczności. Nowy teatr to źródłowy teatr – zwrócony ku podstawom rzemiosła i wierze, że to, co robi jest wa

ŻYĆ Z ANIOŁEM

                                                                                                                 Jacek  Zembrzuski                                            Ż Y Ć   Z   A N I O Ł E M                                                        f a k t o d r a m a t                                                                                                                                p s y c h o l o g i c z n y                                                                                                                                                                                                                                                       z udziałem:                                                            JUSTYNY / EWY                                                            JEGO ( ON / TEN )                                                               TAMTEGO / WĘŻA